søndag 9. november 2008

Mennesker!

Jeg sitter og lurer…
Ser på verden, menneskene, alt som skjer rundt omkring.
Verden er som en by i det store universet. I den lille byen er det et hjerte som slår for hver levende skapning. Det er mennesker som har makta i den byen. Hver dag stopper flere millioner av hjerter men nye begynner å slå. Det er som en rund sirkel, men når jeg ser nærmere på det ser alt verre ut.
Denne byen har delt seg. De har grenser, de grensene har mye å si i menneskets liv. Mens det er fred på den ene siden av byen er det krig på den andre. Det som er rart er at til og med de stedene som mennesker hadde valgt å kalle fredlige hadde valgt å støtte krig. Krig under fredens navn, de menneskene hadde valgt å kalle det krig mot terror eller krig for frihet. Den krigen for frihet førte ikke til frihet, kunne ikke mennesker se det? Kan ikke mennesker se det jeg ser? Alle de barna, kvinner og menn som blir drept under frihetens navn, alle de mulighetene som blir fjernet i frihetens navn. Er mennesker blinde? Ser de ikke hva som skjer? Eller liker mennesker krig og elendighet?
Det er mange grunner til at de menneskene dør. Som sagt er det mye krig i menneskers by. Krigens årsaker er latterlige. Etter det jeg har sett har mennesker kriga til og med for å få mer olje, noe mennesker er glad i. De tjener vist penger på det. Menneskene selger og kjøper varer. Den handelen som det er mest penger i er våpen handel. De handler, deres interesser er viktigst. Når jeg sitter her og ser på den byen så lurer jeg på hvor elendige mennesker er, de tjener penger på noe som kan drepe.
Hele det systemet demmes er bare et skitten spill. Mens noen arbeider og bygger den byen sitter andre som eier og tjener på deres arbeidskraft. Det er forskjellige klasser som mennesker blir plassert i. Mange jobber dagen lang. De sliter, og prøver å overleve mens andre får tusen ganger mer enn en arbeiders lønn i skattelettelse.
Menneskene er litt morsomme. De ser jo egentlig helt like ut, men de diskriminerer hverandre og behandler hverandre forskjellige fordi noen er litt mørkere enn andre. Tidligere sa jeg at menneskene hadde makta, det er sant. Men bare de få. Jeg forstår ikke hvorfor de lar noen andre bestemme på den måten over alt som skjer.
Penger er viktig for menneskene. Lommeboka har så mye å si at de velger å la de som ikke har råd til mat sulte i hjelp. Mens mennesker på den ene siden av byen roper etter deres hjelp så fortsetter de andre med sin grådige kamp om å ta andres del i kaka. Noen sulter mens andre kaster mat. Hører de ikke at noen roper etter hjelp? Er mennesker døve?
Når jeg sitter her og ser på det blir jeg kvalm av det skitne systemet!!
Men de menneskene er forskjellige fra hverandre selv om de ser veldig like ut. Jeg kan si at mennesker har en historie de burde skamme seg over. Men i den historien er det også mye bra som har skjedd. Menneskene har utviklet seg. Det er jeg glad for. Det finnes mange gode mennesker, noen av dem har ofret livet sitt for folket. Mens det eneste noen gjør er å stemme hver fjerde år, hvis de gidder og bare la noen bestemme!
Jeg kommer til å skrive mer om menneskene. Det er spennende. Jo nærmere en kommer dem, jo mer forstår man dem. Men noen er bare helt umulige…
To be continued

Ingen kommentarer: