torsdag 15. januar 2009

I går!

I går var vi på yrkesmesse, jeg fikk med meg mange kataloger fra forskjellige skoler osv. Vi for se hvor jeg gjør av meg=).
Etter det kom Martin og henta oss, altså meg, Soraya og Stefania. Vi kjørte til Oslo, fant Litteraturhuset og gikk inn på det rommet hvor det var åpent møte om Palestina og rettferdighet. Vi kom for sent og dro tidlig, men fikk med oss litt. Bla historien om en familie en av deltagerne kjente personlig. Hvordan kan noen ha hjerte til det? Og andre ha hjerte til å støtte det?
Da vi gikk ut så vi at politiet stå det, Soraya ville intervjue dem for en skoleoppgave. Etter det gikk vi nedover gata, men en gjeng med gutter ropte på oss og sa at de hadde en historie å fortelle. Vi var klare for å høre, batteriet døde så Soraya fikk ikke filma det.
Den gjengen som bestå av gutter med innvandrer bakgrunn forteller:
’’Vi gikk nedover gata der, ambassaden er rett der nede så det var ikke lov til å gå der. Politiet kom og sa at vi måtte holde oss 200 meter fra sperringen. Jeg respekterer det, de gjør jobben sin. Vi kom oppover da politiet stoppet oss igjen, nå ville de ha personnummer og legitimasjon… ’’
Hva skjer? Skal ikke innvandrere gå ut med kameratene sine lenger? Det kunne vært meg, det kunne vært hvem som helst. Jeg har ikke bruk for politi som skal ha fordommer!!! Hva gjør dem sikker på at de er ”farlige”’ selv om de går når politiet ber om det? Blir alle som går forbi den gaten spurt om legg? Det tviler jeg på!! Bare fordi at noen med innvandrer bakgrunn har gjort noe betyr det ikke at alle kommer til å gjøre det. Det er en rasistisk tankegang. Skulle ønske vi kunne bli sett på som enkelte individer. Dessverre er det ikke sånn.
En innvandrer kan være:
En som er mørk i huden
en som ikke snakker flytende norsk
en som lager bråk
en som ….. bla bla bal…
NEI!! Hvis du ikke kan se mer enn det, har du virkelig problemer!!! Jeg kan anbefale deg å fjerne den muren du har bygget mellom deg og innvandrere. Det er først når du har tatt avstand fra dine fordommer du kan bli kjent med minoriteter i samfunnet.
For deg som ikke har tenkt å fjerne den muren, da kan du glemme integrering!

1 kommentar:

Sunniva Innstrand sa...

tjohei! så fantastisk kult med plass i sentralstyret! gratulerer! liker den nye stilen på bloggen.